Annons:
Etikettaggressivitet
Läst 2074 ggr
gameofchess
2015-08-31 14:45

Hur hindrar jag att "hjärnan" blockeras?

Min whippet är en fantastiskt snäll hund och funkar med allt och alla, utom när han tränar/tävlar race. Han blir spänd, fixerad och blockerad, han ser mig inte ens utan bara stirrar på banan, tjuter och hugger så fort något är nära huvudet på honom, alltså mig. Han tar inte godis eller lyssnar alls, hjärnan är helt blockerad och han har tunnelseende Tävlingar är tidigt på morgonen och han måste ha energi till loppen så ser trötta ut honom innan funkar inte. Jag har munkorg på honom och har försökt att ignorera så mycket som möjligt och han har blivit bättre men när vi skall gå upp till start så är han skogstokig, stad åt alla håll, hoppar, skriker och biter. I bilen (under träning/tävling) måste jag ha munkorg på honom annars biter han i gallret tills tandköttet blöder. Med munkorg och täckt bur så slappnar han av i bilen. Hur bryter jag det här beteendet, speciellt när han börjar bita omkring sig och inte lyssnar alls? Någon som har varit med om liknande? Många andra hundar skäller etc men har inte sett en enda som biter eller behöver munkorg på hela området…

Annons:
Dumpuck
2015-10-13 13:56
#1

Personligen skulle jag sluta tävla med en sådan hund och börja om. Vistas bara på tävlingsplatsen m.m och träna istället på kontakt eller att i alla fall varva ner. Börjar han med detta redan på parkeringen, stanna där och gå inte in på området med honom tills han klarar av att vara på parkeringen utan att bli "tokig".
Acceptera att det kan ta ett antal gånger innan resultat börjar synas, att det kanske kan ta rätt lång tid innan ni kan ge er på en start igen.
Även hundar har tävlingsnerver och kan bli annorlunda vid tävling, min egna är rätt så döv på själva området, kan försöka börja dra m.m men när vi kliver in på banan så stänger han ute 90% av omgivningen och fokuserar på mig.
Han är dock inte otrevlig mot varken mig eller andra människor/hundar, vilket är det viktigaste för mig samt att få en rolig stund på plan.
Sen finns det också de som mår rent dåligt på plats, vilket jag tycker det låter som att din hund gör. Tyvärr.

Sen skulle jag inte ignorera att han hugger mot en, jag skulle säga ifrån med ett tydligt "Nej". På något vis visa att det inte är okej i alla fall.

Vattnadal
2015-10-19 17:01
#2

Att korrigera ett bett från en hund som är så uppe i varv är ingen idé. Han är inte mottaglig för inlärning i det läget. Påminner lite om när vi drag igång barmarksträningen efter sommarvilan på huskyna.
Vi uppskattar att de hoppar, springer trunt och härjar i hundgårdarna, då de värmer upp. De kan få vara välödigt livliga när de väl är inspända i spannet, men det är inte skoj när de skriker, biter i linor ed. Enda sättet att få bort det, är att  vi spänner in dem och sen inte startar förrän alla är lugna.

Du kanske ska åka till banan och bara vara där, till han slappnar av. När han kan det, gör några tävlingsförberedelser, men avbryt och vänta till han är lugn, eller så lugn som du vill ha honom. Sätt honom inte i sartboxen förrän han förtjänar det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Majken!
2015-11-02 15:20
#3

Är det egentligen ett problem då? Du har en hund som är avlad för en väldigt specifik sak och den absolut älskar det, är det verkligen ett problem att den spränger säkringar och verkligen VILL?

Upp till toppen
Annons: