Annons:
Etikettutomhus
Läst 1535 ggr
anninaR
2016-03-14 16:27

Hund som jagar...

Hej!

Jag har ett problem med min hund Dexie och undrar om du kan hjälpa mig och isåfall hur.

Jag har en dvärgpinschertik på snart 3 år som jagar vilt. Hon är en mycket aktiv hund och kräver ganska mycket aktivering för att "bli nöjd". Jag har haft dvärgpinscher i hela mitt liv men det här är en hund som kräver lite mer.

Hon är lite vek i sitt sätt och tyvärr ganska skällig, vilket också är väldigt störande, men i övrigt har jag inte problem med henne, förutom att hon jagar…

Problemet har eskalerat över ungefär det senaste året och nu vill hon gärna sticka så fort man släpper henne lös i skogen. Nu kan jag alltså inte ha henne lös alls, vilket gör att hon blir understimulerad. Vanligtvis följer hon med mig när jag rider mina två hästar, så om jag och hästen rider en mil, springer hon  kanske 1.5 då hon springer fram och tillbaka mm. Men nu går det alltså inte att ha henne lös alls längre, så jag kan inte ta med henne på ridturerna tyvärr. Vidare tränar och tävlar jag agility med henne och med min andra hund. Det går ganska bra, men Dexie tröttnar ganska fort, så första klassen brukar hon prestera bra, men sedan blir hon ofokuserad, börjar nosa på hindrena etc och vi får en dålig tid. Jag tolkar det som att hon blir uttråkad. Hon är även mycket känslig för tillrättavisning och ett "nej" på agilitybanan kan få henne att inte vilja något alls.

Jag har tränat lydnad med henne och hon är jätteduktig på plan. Hon är ambitiös och vill göra rätt, hon kan sitt,ligg, stå, gå bakom, fot, fritt följ, stanna kvar (ensam och i grupp) , inkallning (ensam och i grupp) mm. På planen är allt så lätt, och hon är även lyhörd för inkallning i skog och mark vanligtvis, men inte om hon har fått upp ett spår eller om hon ser ett djur.

Jag är rädd att hon ska smita och bli påkörd eller orsaka en olycka. Jag skulle så gärna vilja ha henne lös, men då måste hon ju komma när jag ropar. Varje gång hon har stuckit iväg och jagat har hon kommit tillbaka till mig, men det kan ibland ta en halvtimme… Någon gång gav jag upp och gick hem, och då kom hon hem. Så hon vill bara ha utlopp för sin jaktlust. Problemet är att jag inte vill att hon jagar…

Tror du att det finns något jag/vi kan göra för att det ska kunna gå att lösa??? Borde jag börja med viltspår/eftersök? Eller någon annan aktivering? Alla svar tas tacksamt emot!

Vänligen
Annina och Dexie

Annons:
Upp till toppen
Annons: