Annons:
Etikettövrigt
Läst 2016 ggr
[emvirta]
8/5/16, 5:28 PM

All energi börjar ta slut..

Som rubriken lyder så börjar min energi snart ta slut.. Jag har en hanhund här hemma som jag hela tiden stressar upp mig över och har ångest varje dag för att det är som det är. Det började med att han började göra utfall mot andra hundar redan vid 2-3 månaders ålder. Det blev värre desto äldre han blev, vi bodde då i stan men har nu flyttat ut till ett samhälle. Jag tog kontakt med en hundbeteendekonsult för hjälp. I början kändes det som att vi började få ordning på saker och ting. Men sen föll vi plötsligt tillbaka på ruta 1. Jag har många gånger tänkt tanken att lämna tillbaka honom till uppfödaren. Nu har det blivit så illa att våran hundvakt som haft honom sen valp inte längre vågar gå ut med honom. Vi kan inte lämna honom till vem som helst då han är som han är. Han har ingen brist på aktivitet, vi går långa promenader varje dag samt så bär han en klövjeväska även så får han använda hjärnan med spår m.m. Inomhus är han lugn, funkar bra. Men jag känner mig så kluven, vet inte vad jag ska göra. Det är en canaan jag har, när man läser om de övriga hundar i samma ras så har folk inte fått bort problemet vid 7års åldern än. Jag har lagt ner enormt mycket pengar och tid för att få det fungera men jag orkar inte längre. Älskar hunden mer än allt annat men känns verkligen som att vi inte kan glädjas av varandra när det är som det är.. Var tvungen att skriva av mig.. :/

Annons:
jenmjao
8/7/16, 8:32 PM
#1

Det kan bli bättre, Men det kommer alltid sitta kvar. Jag har en blandras som varit likadan och ÄR likadan, Tar någon annan kopplet på henne och inte förstår hennes exakta kroppspråk blir det ruta 1 igen, Håller jag i henne kan jag gå förbi allt hon hatade. Jag skvallertränade och det är vad som räddat oss, Hon är snart 6år.
Hur gammal är han? Jag förstår att det är jobbigt, Du måste själv välja om du orkar lägga energin på att ändra det eller om du inte kommer orka i all framtid, Det finns mycket att tänka på som kan gå snett, och mycket som kan gå så otroligt bra.

Emouse
8/9/16, 1:12 PM
#2

Först och främst måste du bestämma dig för om du vill kämpa med denna hunden eller inte. Om du inte är säker så kommer du inte satsa helhjärtat under träningen heller även om du vill göra ett försök. Hur är du som person på energiskt sätt? Frustrerad, nervös, spänd, arg, ledsen? Hur reagerar och hanterar du situationen när han går till anfall? Innan efter och under tiden. Hetsar du honom undermedvetet när du ser en annan hund? Börjar du tänka för mycket? Spänner du dig? Tar du automatiskt ett hårdare tag runt kopplet eller drar honom närmre dig? Det är sådana saker som kan vara ett startskott i hans aggresivitet. Jag skulle först och främst anlitat någon proffisionell som kan hjälpa dig med honom eftersom aggressivitet kan vara farligt både för dig och för andra människor. Även skvallerträning kan hjälpa er.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[emvirta]
8/9/16, 5:43 PM
#3

Tack för era svar.. Jag har jobbat så länge med honom utan några som helst tecken på bättring. Jag anlitade en hundpsykolog för att få hjälp med honom och jag är numera väldigt avslappnad vid hundmöten och spänner ingenting. Även hon har börjat tvivla på att han någonsin kommer bli bra.. Jag har testat skvallerträning men eftersom han är så blockerad får man ingen kontakt med honom. Men jag blir så besviken varje gång han gör ett utfall. Jag känner att jag inte skulle orka om det vore så att det är såhär hela hans liv. Jag har snart ingen hundvakt och kan heller inte ha med honom överallt just för att han har sånt problem med andra hundar.

Emouse
8/9/16, 6:32 PM
#4

Fungerar han med någon hund eller bara nya utomhus?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[emvirta]
8/9/16, 7:31 PM
#5

#4 han bor tillsammans med en hund, en galgo tik. Däremot är hon en väldigt ranglåg hund vilket gör att det funkar. Han har tidigare umgåtts med hundpsykologens flock men har nu visat tendenser till att vilja skada och får därför endast vara med dom om han har munkorg.

Vattnadal
8/12/16, 5:40 PM
#6

Har du kontaktat uppfödarna? David och Maria kanske kan hjälpa till med träningen, om du inte bor alltför långt från dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[emvirta]
8/13/16, 2:46 PM
#7

#6 har pratat med dom, fått olika tips och hjälp men ibland har det funkat men just det med hundmöten känns som ingenting fungerar.. Bor alldeles för långt ifrån dom också :(

Upp till toppen
Annons: