Annons:
Etikettaggressivitet
Läst 1757 ggr
tosfan
9/19/16, 1:08 PM

Hjälp?!

Hejsan! Jag har ett problem och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. För några månader sedan flyttade jag och min pojkvän ihop, han har en hund (amstaffmix) som han haft sedan tidigare, och problemet är att den här hunden är otroligt dominant(?). Han morrar åt mig, försöker stöta ut mig ur "flocken" vid varje tillfälle han får o.s.v. Han är inte socialtränad, gör utfall mot katter och i princip alla djur han möter, förutom hästar. Han kan ibland göra utfall mot människor om de exempelvis cyklar. Han morrar åt människor som kommer hem till oss, även om han "känner dem" sedan innan. Han har otroligt dåligt kroppsspråk, så man vet aldrig när han kommer morra heller. Ena stunden är allt frid och fröjd, sedan kan han plötsligt börja morra åt en. Ibland kommer han fram och vill mysa, sen helt plötsligt så slår det om och han börjar morra. Jag har haft hund tidigare, samt alltid haft hundar runt mig, och har aldrig känt mig rädd för en hund förns nu. Känns som att jag försökt med allt jag kan för att få detta att ta slut, men inget hjälper. Pojkvännen börjar nu förstå att vi behöver göra något, men när det händer något så ursäktar han alltid hundens beteende och vill ändå inte inse att detta är ett problem. Jag vill inget annat än att detta ska funka, vill inte ta bort hunden pga vår okunskap, men jag orkar inte leva såhär längre. Känns tråkigt om hela vårt förhållande ska ta slut pga hunden, som jag egentligen hyser väldigt varma känslor för. Någon som har några tips? Eller vet vart man kan vända sig för att få hjälp? Känner mig totalt uppgiven och behöver verkligen hjälp med detta :( Tack på förhand!

Annons:
Wellcraft
9/21/16, 8:46 PM
#1

Rekommenderar att du skriver på hundar.ifokus istället. Bättre aktivitet där.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

teezan
11/27/16, 11:04 AM
#2

Morrar han som i avståndstagande eller bara prat? Vissa hundar pratar så, inte ovanligt bland tex rottweilers. Men han låter osäker på din beskrivning , och utgår ifrån att det är avståndstagande morr det handlar om. Jag skulle råda dig att kontakta en instruktör, gå gärna in på immis hemsida och sök i närheten av där du bor. Ett veterinärbesök kan också vara på sin plats om man misstänker något sådant. Vi har en osäker hund som vi har svårt att läsa och jag förstår dina känslor! Han visade sig ha ont i ryggen när de värsta problemen uppstod för två år sedan. Tyvärr har dessa inte försvunnit än och att leva med en sådan hund innebär ett stort ansvar. Vi vet inte hur vi ska göra med honom för tillfället, vi känner att vi inte räcker till. Hoppas ni får bukt med detta, eller får verktyg där ni kan lära er att leva med er hund och förstå varför den reagerar som den gör.

Upp till toppen
Annons: