Problemhundar iFokus

Problemhundar

Etikettutomhus
Läst 4252 ggr
farshus
0

Problem med hundmöten

har två hundar av blandras. Den ena är väldigt liten. Hon kan skäller på alla o allt. Får inte stopp på det. Vad ska jag göra..?

farshus
0

Finns det ngn hjälp överhuvudtaget

JonnaCecilia
0

Lär henne skälla på kommando, låter bakvänt, men då blir det lättare att lära henne ett kommando för tyst också! Finns bra videor på youtube!

[tk1971]
0

Träna stenhårt på kontakt vid hundmöten. Ha ALLTID med dig nåt gott när ni går ut. Få hunden att förvänta sig att du hittar på nåt jätteroligt när det kommer en annan hund, och att det lönar sig att ha kontakt med dig istället för med den andra hunden.

farshus
1

Tack Jonna för tipset ska testa detta

Yuuuhanna
0

När jag lärde min hund skälla, förvärrade det även hundmöten…
Gå en hundkurs, då får du möjlighet att träna på det samtidigt som du får hjälp av någon mer erfaren.

[Grodhopp]
0

Har också problem med hundmöten, något jag märkt hjälper är att undvika att själv stanna upp för mycket utan försöka fokusera på "hitåt ska vi, häng bara med här nu" och när det lyckas belöna med bus.

Wellcraft
0

Gå på en allmänlydnadskurs, öva in passivitet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tm-l
3

Jag gjorde så att jag bara ignorerade allt helt. Fokuserade på att "vi ska gå framåt" och sen efter några månader så har det blivit mycket bättre. Bara tittar och drar lite men det kommer också försvinna tror jag :)

Dumpuck
0

Skälla är självbelönande, att lära in skall och sen tyst för skall har hjälpt många men det har också stjälpt för många då hunden fått mer "egoboost" av att skällandet.

Skulle därför avleda med godis, eller båga. Det vill säga, gå i båge förbi. 
Dock innan hunden låser sig då det kan vara svårt att bryta en hund som låser sig, få den att hålla koll på dig istället.

Sätt dig någonstans där du vet det passerar en del, sitt på bra avstånd och beröm varje gång hunden släpper "föremålet" med blicken, sätter sig eller lägger sig. Hjälp hunden att varva ner genom att själv dra djupa suckar/gäspa.
En hund som står är "beredd" och på spänn, när du berömmer så beröm med lugn röst också. Eftersom hon skäller skulle jag säga osäkerhet vilket i sin tur troligen gör att hon har hög stress, en sådan hund skulle jag inte belöna med leksak/lek. det skjuter bara stressen ännu högre. 

Vill dock påpeka att passivitetsträning INTE hjälper för alla hundar, det kan också ge motsatt effekt. Men man bör helt klart ge det en chans, såvida man inte känner sin hund så pass att man kan säga direkt att det inte skulle hjälpa.

Klikken
0

Precis. Totalignorera, gå förbi, titta inte ens på hunden, var avslappnad. Din hund kommer känna av att du inte bryr dig. 

När ni passerat en annan hund kan du belöna den för då vet den att du är mycket roligare än främmande hundar

Lizaludda
0

Jag har 5 hundar och min erfarenhet är hur fler hundar på promenaden och det blir svårare med hundmöten. Har provat så mycket ta ut en hund i taget. Då är hundmöten inga problem det fungerar även med två hundar men vid tre blir det svårare. Det bästa är om man själv ser mötande hund tidigt då kan man välja annan väg som är det bästa. Jag har försökt med kontakt godis men mina två yngsta killar är för mycket på för att kunna klara av kontakt eller äta godis om en hund kommer upp plötsligt. Jag har insett att mina försök att få kontroll bara förvärrar. Det bästa är att jag själv visar bestämt att nu går vi vidare och att jag är lugn. Visst skäller de men för vem ska man visa att hunden skäller eller inte. Jag har istället vänt på tanken låt de skälla gångstil fram och var lugn visa hundarna att det kommer inte ske något för att ni skäller. När vi kommer bort från hunden stannar jag och de får lugna sig. Väntar att gå vidare när de lugnat sig och de fåren godis. Det jag har jobbat på att inte bryr mig om vad andra tycker utan visar mina hundar att jag är lugn och att det lönar sig att lugna ner sig ingen idé att gå igång på något sätt.

vallhund
2

Skvallerträning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

jenmjao
1

Håller med #12 Skvallerträning.
Jag har en blandras tik och vi körde skvallerträning när hon var hemsk och gjorde utfall emot allt, Hon gjorde utfall emot barn, cyklar (vissa bara), mopeder (för min bror åker moped), endel bilar, folk som spelar fotboll (bollar är det bästa hon vet), hundar, andra djur, människor som gick konstigt eller bara kollade på henne. Jag hade provat så många metode rinnan och kämpat i över 3år, körde skvallerträning och på 2veckor såg jag resultat, på 3månader var allt borta, och övningarna måste fortsätta, Nu har hon börjat igen men det är pga andra anledningar, skendräktighet m.m.
Men det du gör är att du börjar med att se en hund långt bort och vänder när DIN hund ser denna hund (alltså inte skäll avstånd utan ett rejält avstånd så hunden bara ser den andre), och ger godis såfort din hund vänder efter dig lite sådär halvförvirrat, när du hund självmant vänder sig emot dig när den ser en hund på långt håll (i början tar det tid kom ihåg det, du måste visa rätt och göra rätt, kvittra med rösten och locka på din hund och berömma massa), då kan du börja gå lite närmare, märker du att din hund börjar skälla då får du backa i träningen. 
Detta funkar, och min hund kan gå förbi andra hundar som gör utfall och ha full fokus på mig istället för hundarna, bara för hon vet att hon får belöning då.