Välkommen till Problemhundar Ifokus!
Äntligen har jag lyckats skapa Problemhundar Ifokus, jag hoppas ni har längtat efter detta lika mycket som jag. Det finns ju faktiskt folk som inte vet riktigt hur dom ska bära sig åt när det gäller hundar, och ibland när det uppstår ett problem så väljer folk ofta att sälja bort det. Vilket jag inte tycker är rätt...
Välkommen till Problemhundar iFokus!
Jag, Therese har nu startat sajten Problemhundar och är mycket nöjd. Då jag vet och hoppas att det är många där ute som behöver denna hjälpen man kommer kunna få i dom olika diskussions kategorierna.
Hur idén kom fram till Problemhundar.Ifokus.se!
Jag är väldigt glad för hundar och har alltid velat ha en egen hund men aldrig lyckats få en. Så istället har jag passat olika hundar.
För ca 3år sedan passade jag en hund som var hur snäll som helst, men det fanns ett problem, han drog i kopplet. Och direkt när jag märkte detta så tänkte jag: "Oh, vad kul! Jag kan träna hunden!" Och eftersom jag bara hade en vecka på mig så började jag direkt. Jag sökte runder på internet efter olika tips och trix om hur jag skulle gå till väga för att lyckas, provade alla möjliga metoder. Till sist hittade jag ett tips som funkade och tro det eller ej, men jag lärde hunden att inte dra i kopplet.
Dom som ägde hunden bodde i min pappas hus så vi hade en bra kontakt. Något år senare skaffade dom en till hund, så nu hade dom en 7årig Dobermann/Tollare och en ca 6månader Dvärgpinscher. När dvärgpinschern kom in i familjen blev det kaos direkt, den har dom stora problem med. Jag har passat den också och när jag ser hur den hunden är idag så tycker jag väldigt synd om ägarna och hunden. Det är ägarna som inte har format hunden rätt, och hunden får lida för det.
Nu har det gått så långt att den andra hunden har börjat ta efter alla dåliga beteenden som den lilla gör. Och den ena ägaren gör allt för att få bort den lilla och den andra ägaren gör allt för att få bort den stora. Hade jag fått ha en hund hade jag gärna tagit en av dom och hjälpt dom lösa allt, men tyvärr så får jag ju inte det ännu och dom själva har ingen tid eller ork till någonting..
Vilken skillnad det är på alla hundar..
Nu, för bara någon månad sedan skaffade min syster en hund. Dom köpte henne utan veterinärsbesiktning för 1500kr (vilket är olagligt) av någon familj ute på landet där hon hade sprungit på ca 300 ha. Det första jag tänkte då var: "lycka till med den hunden!" - Men jag hade så fel, idag är hon världens snällaste hund, trivs hur bra som helst hos min syster.
Det jag vill komma till är att det inte alltid är så lätt att forma en hund men ändå så kan alla lyckas med tillräckligt mycket tålamod! :)

Bra skrivet 
Vill dock påpeka att det inte är olagligt att köpa en hund som inte är veterinärbesiktad, men kanske inte det smartaste eftersom det då blir lite som att "köpa grisen i säcken", man riskerar att få en hund med någon deffekt eller sjukdom och har man lite mer otur så kanske behandlingen inte ingår i försäkringen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack! :)
Det kanske inte är olagligt att köpa men har hört att det är olagligt att sälja en hund som inte är det.. :)

#2 Nix, tyvärr är det varken olagligt att köpa eller sälja hund utan veterinärbesiktning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kanske tänkte på märkta då :)
# 4
Hundar behöver inte vara märkta innan de är 4 månader o det är inte förbjudet att vare sig sälja eller köpa hundar som inte är ID märkta oavsett ålder, säljaren kan iofs råka illa ut.
Bör man inte ha aningens mer på fötter innan man startar en sajt om problemhundar? T ex ett antal egna hundar från valp till vuxen? Någon slags instruktörsutbildning med vidareutbildning ang problemhundar från t ex Hundutbildningsgruppen eller HundCampus?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Förstår hur du tänker och håller med dig.
Men nu är sajten uppe och folk kan fortfarande komma med sina åsikter om diverse träningsmetoder o.s.v.
Finns säkert människor här inne som har erfarenhet av "problemhundar" och vet en del.
Kanske stöter man på någon som haft liknande problem och som kan berätta hur h*n jobbade bort det.
Men hur som helst så tycker jag inte man ska vända sig hit och tro att allt som skrivs är sant och fungerar.
Samma sak på alla iFokus sajter.
Säger igen, sunt förnuft.
Men sajten är ju inte till för att experter ska sitta här, utan för att man ska hjälpa varandra så jag ser faktiskt inte varför SV ska behöva ha så mkt på fötterna?
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
#8 Som Sajtvärd ska man ju kunna finnas där och hjälpa till ganska ofta, och det kanske inte är så lätt om man inte har någon erfarenhet av ämnet, aldrig gått kurser/utbildningar eller haft egna hundar. Jag tycker det är bra att en sajt som den här startats upp, men det kanske hade varit bättre om någon mer erfaren hade gjort det.
Men varför, jag har inte gått några kurser, inte heller någon utbildning. men jag har en sk "problem" hund där jag har löst det mesta med honom på egen hand med hjälp av andra hundägare och mycket läsning. Självklart så ska man kanske äga en hund där man har haft problem som man lyckats lösa och är insatt i, men kurser och utbilningar ser ju inte jag som ett måste.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Som jag läser inlägg #9 påvisar feliciahanssen på flera olika och/eller.
Har egna erfarenheter
och/ELLER
Gått kurser
och/ELLER
haft egna hundar.
Medarbetare på jack russel terrier
#10 Kurser behöver inte vara ett måste, det har jag inte påstått heller även om det kan vara bra att gå kurser. Man kan ju få mycket lärdom och erfarenheter av hundar (och dess problem) bara genom att läsa mycket och ha egna hundar.
# 7
Abselutt!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Bra skrivet och kul med sajten!
Jag tycker det är ett otroligt bra initiativ och jag förstår inte varför en sådan här sajt inte skapats tidigare. Jag har själv haft en "problemhund", speciellt om andra hade fått bestämma, och han har lärt mig något så otroligt mycket om hundar och deras beteende. Att kunna hjälpa hundar som har det svårt är en otrolig grej att göra. Jag tycker inte man behöver ha inställningen: "Jag har haft hund i 50 år och vet precis vad jag pratar om" (blä) för att kunna starta en sån här sajt, utan det handlar helt enkelt om kunskap och förståelse.
#16 Vad är stora skillnaden mellan att passa hundar (som hon promenerat och tränat med enligt hennes text) och att det står i ett kontrakt att man äger en? Detta är väl ändå ett forum där människor ska dela åsikter, inte en sajt där en person ska berätta för alla andra hur de ska bära sig åt.
#17 Jag ställde en fråga, du besvarade inte den utan fortsatte diskussionen med ännu en fråga, som om jag hade påstått något. Men nu var det ju en fråga, vilket du verkar ha missat. Ser inte heller var jag nämnt att det är en skillnad. (Ja, jag är ordagrann.)
Men om du nu vill ha svar på det, så. Skillnaden mellan att passa olika hundar, och att ha egna hundar är att man inte ser hunden utvecklas på samma sätt. Man träffar en valp med det problemet, en gammal hund med ett annat problem, osv osv. Men man ser inte samma hund utvecklas under flera år. Och ja, det har stor betydelse. Men visst, man får erfarenheter av att passa andras hundar, och träna dom.
Men jag tycker att man som Sajtvärd ska ha en del erfarenheter så att man kan finnas där för medlemmarna på sajten. Och hoppas du såg nu att jag betonade jag-et. Min åsikt.
#17 Bra skrivet.
#16. Jag har aldrig sagt att jag inte haft hund? Men jag tycker det är stor skillnad på att ha en hund som man helt själv får ta ansvar för och en som om hela familjen håller på med. Senast vi hade hund var dock några år sedan nu och det var min pappas tjej som hade den hunden, hon bodde här och alla såg det som familjens hund men den var ändå hennes om du kanske förstår hur jag menar.. Sen tycker jag faktiskt inte det spelar så stor roll om man har någon erfarenhet eller inte, jag vill precis som dom flesta andra här hjälpa varandra och få tips om nya saker mm. Jag tycker faktiskt inte du ska dömma utan att veta, bara för man misslyckas med en sak är man inget att sopa under mattan.
#21 Jaha, jag fick den uppfattningen, trodde att jag hade läst det någonstans där du presenterat dig själv. Men jag kan ju ha läst fel också, eller uppfattat det fel. Jag ber om ursäkt isåfall.
Okej, men då är det din åsikt. Du tycker inte att man bör ha erfarenhet som Sajtvärd för en sajt, men det tycker jag. Låter ju ganska logiskt att man bör ha erfarenhet om man ska vara Sajtvärd. Och även om de andra som skrivit ovanför har rätt (sajtvärden ska inte behöva veta allt och kunna hjälpa alla), så tycker jag ändå att man ska ha en del i bagaget, för en sajt av det här slaget. För det är inte alltid medlemmarna kan hjälpa varandra, och då bör man som Sajtvärd iallafall ha något att komma med.
Och jag har inte "dömt" dig, vart i texten ser du att jag har gjort det? Jag har påpekat att jag tycker att en Sajtvärd för problemhundar bör ha mer erfarenhet, men jag har inte dömt dig. Big difference.

Fast å andra sidan så är sajtvärden inte en utbildad hundtränare utan en Sajtvärd. Och jag tycker att om man inte kan få den hjälp man behöver här så ska man vända sig till en proffisionell tränare med erfarenhet och inte någon Sajtvärd över ett ämne på ett forum. Tycker att det var ett bra initiativ att starta detta forum för främst så är forum till för att folk ska kunna samlas och diskutera sina gemensamma intressen. Sen hoppas jag att man vänder sig till en riktig hundtränare om man verkligen har problem med sin hund och tar det som skrivs här med en nypa salt och sunt förnuft