Problemhundar iFokus

Problemhundar

Etikettaggressivitet
Läst 1517 ggr
Bjojan01
0

Aggressivt vaktbeteende

Hej jag behöver verkligen hjälp. Jag har en liten Yorkshire terrier som nu är 2 år gammal. Hon har börjat få ett vaktbeteende som är väldigt aggressivt och har till och med börjat hugga. Det började ca ett halv år sedan efter det att jag flyttat till ny lägenhet. Det började med att hon vaktade vissa av mina saker, snodde tofflor eller handskar och vaktade detta. Morrade när man kom nära. Jag gjorde misstaget med att säga till skarpt genom att ta tag i henne och säga nej i början. Jag vet att detta inte är bra uppfostrande nu, men har lärt mig detta från andra hundägare tidigare. Nu har hennes beteende bara blivit värre och jag vet inte hur jag ska hantera det. Hon morrar kraftigt om man kommer nära och hugger mot en om man kommer för nära. Hon har huggit mig ett flertal gånger nu, som tur va är hon så liten att det inte gör så ont, men med detta beteende kan jag ändå inte leva. Hon är oftast mycket trevlig och social utan något aggressivt beteende men vänder helt totalt när hon hittar något att vakta. Hon vaktar allt från handskar, garn, påsar till fjärrkontroll. Nu har hon även börjat morra när jag klappar henne på kvällstid. Jag har försökt att ignorera henne, ge henne godis, distrahera henne med träning eller godis men inget funkar. En dag nu kan se ut så här: vi vaknar ganska tidigt och går på en kort promenad. Hon får mat och sen brukar hon vara trött och lugn hela morgonen. Ofta sova eller mysa med mig. Vi går en längre promenad vid lunch och en till kort promenad på kvällen. Vid 5 tiden börjar hon bli tjurig, då brukar jag ge henne mat igen, och försöka distrahera henne med lek eller träning. Vid 7 tiden ligger hon och vaktar något utan att flytta på sig. När jag ska ta kvällspromenaden är det helt omöjligt att få tag på henne. Hon morrar och hugger om man kommer nära. Det går inte att distrahera henne eller försöka komma nära. Jah kan inte få tag på det hon vaktar. Om jag måste få tag på det så får jag tillslut på något sätt täcka över henne och snabbt ta det hon vaktar eller ta på mig en handske för att det inte ska kännas nått när hon hugger mig när jag tar det. Så fort jag har tagit deg hon vaktar är hon oftast som normal men har med tiden börjat bli tjurigare på kvällen trots jag tagit det hon vaktar. Behöver verkligen hjälp!!!

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Det är svårt och inte en speciellt bra idé att ge exakta råd angående en given situation såhär över internet. Ingen av oss som skriver har ju sett din hund och kan därmed inte avläsa kroppsspråket och den specifika situationen. 

Det bästa du kan göra är därför att ta kontakt med en IMMI ansluten instruktör/hundpsykolog och be om en konsultation om din hunds specifika beteende. En person (som arbetar med snälla, mjuka och positiva metoder) som får se din hund i de situationer där du upplever att ni har ett problem har de bästa förutsättningarna för att kunna hjälpa er framåt. 

Detta är för att du inte ska få fel råd och riskera att förvärra situationen. Finns många olika orsaker till att en hund vaktar saker så därför är det bättre att någon ser din hund "in action" för att då kunna avgöra varför just din hund beter sig just så i just den specifika situationen. 

Det kan vara en god idé att även kolla upp henne hos veterinär för att säkerställa att hon inte är sur/morrar/bits för att hon har ont någonstans. Hundar med smärta kan reagera med aggressivitet (de kan ju inte tala om att de har ont). 

Med detta sagt så kommer här några generella råd och observationer gällande din situation, men som sagt så rekommenderar jag att du söker hjälp och inte endast förlitar dig på råd över nätet (för vi kan ju som sagt inte se hunden):

Generellt kan man dock säga att hundar vaktar saker/mat för att den inte vill att någon ska ta det, den försvarar en resurs helt enkelt (är hunden skendräktig så kan saker bli skenvalpar). Den kanske inte litar på hunden eller människan i närheten och tror att den riskerar att bli av med det och därför känner sig tvungen att morra/vakta/bitas. 

Du skriver att du ibland tar ifrån henne sakerna "med våld" (alltså ex. täcker över henne/använder handskar och tar det osv.) detta leder med största sannolikhet till att hon känner behov av att vakta sakerna ännu mer. Hon har ju fått rätt i att hon riskerar att förlora saken om du kommer nära. 

Om du måste få tag i det hon vaktar (för att det är farligt för henne t.ex.) så kanske du måste ingripa handgripligen (är det ex. giftigt så kan man ju inte vänta ut hunden) men om det inte är farligt så idka byteshandel istället. Erbjud henne någonting riktigt oemotståndligt gott och ta saken och ge sedan tillbaka saken till henne. Så hon förstår att det inte betyder att hon blir av med den åtråvärda saken för evigt bara för att du tar den ifrån henne. 

Att hon morrar betyder att hon inte litar på dig och vill att du ska backa - lyssna på det och hennes signaler; annars riskerar du att få en hund som inte bryr sig om att morra utan istället hugger direkt. 

Morr = varning, lyssnar du inte så går hunden till nästa steg och biter. Om hon t.ex. morrar när du klappar henne så betyder det att hon inte vill bli klappad. Lyssna på det och bygg upp förtroendet mellan er, visa att du förstår och lyssnar på vad hon säger. 

Att respektera hundens signaler är viktigt och man ska aldrig bråka med en hund som morrar, en hund som morrar litar inte på dig eller på situationen och behöver få bekräftat att du lyssnar på detta och backar. 

Mvh/Chinesecrestedlover